martes, 3 de diciembre de 2013

Taller: Materials Auditius. Podcast d'àudio


Aquesta pràctica consistia en treballar amb materials auditius per tal de crear el nostre muntatge d’àudio.

Abans de començar amb la pràctica recordarem que un àudio digital és la codificació digital del senyal elèctric que representa l’ona sonora i, per poder elaborar un àudio digital, hem de tenir en compte la veu, el silenci, la música i els efectes.

Per poder realitzar les gravacions d’àudio hi ha una gran varietat de programes, però la meva companya i jo hem optat per Audacity.

Per poder utilitzar aquest programa s’havia de descarregar abans, però la descàrrega i la seva utilització són totalment gratuïtes.

Aquest programa permet gravar la pròpia veu i després treballar a partir d’aquesta gravació o ficar arxius d’àudio i treballar amb ells, i també es pot treballar amb els àudios importats i la nostra veu gravada a l’hora. En resum, Audacity permet enregistrar i editar sons.




Amb aquesta eina hem hagut de crear un àudio relacionat amb el tema del nostre projecte. El nostre projecte és conta – contes, per això hem creat l’àudio a partir d’un conte infantil.

En primer lloc, hem cercat contes infantils per poder triar un. El que més ens ha agradat ha estat “El cerdito valiente de la granja”, que tracta d’un porquet que viu en una granja amb altres animals, i un dia que un llop volia menjar – se a les ovelles, el porquet les salva.

La segona cosa que hem fet, després d’elegir el conte, ha estat dissenyar com seria l’àudio, és a dir, indicar quins sons necessitarem, com ens repartirem el text per llegir – lo, quina música volem, els espais necessaris...

A continuació, un document amb el guió del nostre disseny: "El cerdito valiente de la granja" 
-         
Després de fer el disseny vàrem passar a cercar tots els sons que necessitàvem, les tres músiques de fons, el so dels quatre animals i els quatre renous que realitzen. Tots aquests sons els vàrem cercar a vídeos de Youtube, per tant, la següent passa que vàrem haver de fer va ser passar els vídeos a àudios a través d’un convertidor que passa els vídeos de Youtube a mp3.

A continuació, vàrem passar a realitzar l’edició i la gravació del nostre àudio.

La primera cosa que vàrem fer va ser introduir tots els àudios trobats al programa Audacity. Col·locant cada un en l’ordre corresponent.

En segon lloc, vàrem seleccionar únicament el tros de tot l’àudio que necessitàvem, esborrant la resta.

I la darrera passa va ser gravar – nos a nosaltres llegint la historia. Per tant, vàrem llegir, deixant els espais que creiem necessaris per a cada so i després ja vàrem fer les modificacions necessàries per a que les tres músiques coincidissin amb la part de la historia que els hi correspon, i que els diferents sons dels animals i dels renous sonessin en el seu espai. Per això, vàrem haver de retallar i afegir espais.

Un pic vàrem acabar de modificar les gravacions, ja havíem creat el nostre muntatge d’àudio. Però per poder publicar – lo hem hagut d’enregistrar – nos en una web especialitzada en la creació d’eines, que permet elaborar, escoltar i distribuir podcasts (arxius) de vídeo i àudio.

Aquest programa que hem utilitzat s’anomena PodOmatic, que permet crear i penjar àudios. A l’hora de penjar – los permet introduir el títol de l’àudio, una breu explicació sobre el contingut de l’àudio i una imatge, però tot això és opcional.





El resultat final de l’àudio ha estat el següent: 






  •  Reflexió sobre l’aplicació pràctica que es pot fer a l’aula:


Per una part, treballar amb aquest tipus de materials permet que els professors creïn  tot tipus d’activitats auditives, com per exemple, enregistrar caçons, contes, endevinalles,... i treballar a partir d’aquests àudios.

Fent referència a la nostra pràctica, podem dir que es pot dur a terme dins l’aula de la següent manera:

En primer lloc, els nins escoltaran l’àudio del conte.

En segon lloc, es faria una comprensió a través de preguntes establertes pel professor o professora que els nins hauran de respondre, com per exemple:   

  • Quins animals apareixen al conte? 
  • Tots els animals que apareixen al conte estan representats pels seus sons particulars? 
  • Quin animal fa el so de caminar, menjar, dormir? 
  • La cançó és la mateixa al llarg del conte? ...


Per l’altre costat, els alumnes també poden crear els seus àudios i experimentar amb aquests tipus de materials. Nosaltres els hi donem unes pautes i ells creen l’àudio.

Tornant a fer referència a la nostra pràctica, els nins podrien passar a crear els seus propis contes o seleccionar contes ja creats i enregistrar l’àudio d’aquests contes, afegint tots els detalls que vulguin, tant sons com músiques.


A continuació, la Guia Didàctica.


  •   Reflexió personal:


Aquesta pràctica ha estat bastant interessant i enriquidora, he conegut un nou material que no havia utilitzat mai i he posat en pràctica una nova eina de treball.

És un bon recurs per poder utilitzar dins l’aula de Primària i no tan sols a Primària, sinó també a altres nivells més elevats, ja que no és únicament una eina de creació, com hem vist amb la nostra activitat, sinó que també és una eina d’informació, és a dir, nosaltres hem creat un àudio d’un conte perquè el nostre projecte tracta d’això, però si utilitzem aquesta eina en altres matèries el podem utilitzar com una eina d’informació que serveixi per ampliar la informació donada a classe.



És una eina que pot ser utilitzada tant pels professors com pels alumnes, ja que la seva utilització no és molt complexa, és un programa molt complet, ja que permet utilitzar àudios creats i després modificar – los segons els meus interessos i crear els meus propis o crear els meus àudios des de cero, però no és gens difícil d’utilitzar. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario