viernes, 24 de enero de 2014

Carpeta d'aprenentatge i reflexió final

L'assignatura Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d'Ensenyament - Aprenentatge en l'Educaió Primària arriba al seu fi, per tant, dedicaré aquesta entrada a tots els aprenentatges que he assolit i a totes les tasques que he realitzat en aquesta assignatura al llarg de tot el curs, és a dir, és hora de fer un balanç de tot el curs.

Per tal de seguir un ordre i no deixar – me res, aquests són els punts que vull analitzar:

1.       Desenvolupament del meu PLE.
2.       Tallers que he realitzat.
3.       Utilitat cap a l’Educació Primària.
4.       Estratègies metodològiques de l’assignatura.
5.       Carpetes d’aprenentatge i participació.
6.       Qüestionari final.
7.       Reflexió final.

DESENVOLUPAMENT DEL MEU PLE:

A principi de curs vàrem parlar del nostre PLE, que consistia en organitzar i gestionar les fonts d’informació i planes que utilitzem, d’aquesta manera podem accedir a elles d’una manera més ràpida i fàcil.

L’eina que vàrem fer servir nosaltres va ser Symbaloo, una eina que no coneixia però que he après a utilitzar – la i li he trobat molta utilitat.



He de reconèixer que quan vaig haver de crear el meu Symbaloo quasi no tenia blocs plens, però al llarg de tota l’assignatura he pogut veure com a anat creixent el meu Symbaloo, ja que totes les eines que hem anat utilitzat les he anat ficant.

Vàrem haver de crear tres Webmix diferents, una acadèmica, una altra personal i la darrera tractava sobre notícies de l’assignatura.

Aquí podreu veure com ha estat l’evolució del meu Webmix acadèmic:

                                                              ABANS



                                                                ARA


Com podeu veure, al principi de curs quasi no tenia blocs i estaven tots mesclats, en canvi, en la darrera fotografia podeu observar que ja hi ha més blocs i que estan tots ells organitzats per funció.

Per tant, els elements que conté el meu PLE els he classificat de la següent manera:

Diccionaris i traductors: WikipediaEnciclopèdia catalanaRAE i traductor de google
     Xarxes socials: TwitterFacebookTwubs i Edmodo.
     Cercadors: Google.
     Pagines de la UIB: Uib digital
     Correus i emmagatzemadors de tasques: GmailGoogle driveDropboxHotmail.  
     Eines de creació: Educaplay, ...
     Àudios: Audacity, ...
          Vídeos: Movie maker, ...

Amb aquest recurs he pogut anar ampliant i organitzant tot l’aprenentatge que he anat adquirint al llarg de tot el curs. Queda ben reflectit a les dues fotografies com he adquirit nous recursos per poder aplicar – los, en un futur, dins una aula de primària. I, també, queda reflectit com he millorat la meva organització des de principi de curs fins ara, ja que un professor ha de saber organitzar i gestionar la informació, per això he classificat tots els meus elements segons la seva funció, d’aquesta manera quan vulgui cercar qualque plana ja sé on m’he de dirigir per trobar – la.

Xarxa personal d’aprenentatge de l’assignatura. 

Puc dir que he creat una bona xarxa personal d’aprenentatge.

Al Twitter seguesc a persones dedicades al món de la docència i les TIC, com per exemple: Jordi Adell, Educación 2.0, Escuela TIC 2.0, Educación TIC, entre d’altres.

Seguint a persones i pàgines relacionats amb l’educació he pogut ampliar els meus coneixements. Tot això, me servirà per convertir – me en un bon docent.

En la meva opinió, un bon mestre s’ha d’anar reinventant cada dia, ha de tenir ganes d’aprendre i d’ensenyar. Per això un mestre ha d’estar al dia de les últimes notícies i novetats relacionades amb l’educació.

TALLERS QUE HE REALITZAT:

Amb totes les tasques que hem hagut de realitzar al llarg de l’assignatura he pogut conèixer una gran quantitat de recursos, alguns d’ells ja coneguts però la gran majoria desconeguts, per poder aplicar – los dins l’aula de primària.

Tots els meus tallers han estat relacionats amb el Projecte Cuentacuentos, que compartia amb la meva companya Esperança. Per això totes les activitats que hem anat realitzant tracten de contes infantils.

A continuació, passaré a explicar les aportacions que he rebut de cada taller:

-          Eines de creació

Aquest va ser el primer taller i havíem de cercar pàgines relacionades amb la creació de materials, és a dir, pàgines que ens permetessin crear contes, mapes, activitats...

Jo i la meva companya vàrem decidir cercar pàgines per crear contes i còmics, encara que ens vàrem centrar més en els contes ja que era el nostre projecte.

Vàrem trobar pàgines com memcat, armacuentos, Pancho y su màquina de hacer cuentos, Storyjumper per crear contes i Playcomic i Pixton per crear còmics.

Són pàgines molt útils, encara que algunes, com Storyjumper per contes i Pixton per còmics, estan més completes que les altres. Però totes presenten una gran varietat de recursos per crear materials amb elles.

Al taller materials multimèdia interactius: eines de creació podreu veure més detalladament el funcionament i les aportacions de totes aquestes pàgines.

-          Activitats interactives

Quan vaig haver de cercar pàgines per crear les activitats interactives vaig quedar molt sorpresa de la gran varietat de recursos que hi ha a la xarxa.

A classe vàrem mencionar un parell, com ara, Cuademia o Educaplay.

Per realitzar les meves activitats vaig utilitzar Educaplay, una eina molt completa que permet crear tot tipus d’activitats, imprimir – les o guardar – les, i utilitzar activitats ja creades per altres usuaris. Al taller materials multimèdia interactius: activitats interactives podreu veure una explicació més detallada d’aquesta pàgina i unes activitats creades amb ella, totes elles relacionades amb el nostre projecte dels contes.

He de dir que aquestes pàgines són un bon recurs per als professors ja que permeten crear les seves pròpies activitats i, com que presenten tantes variacions d’activitats, les poden relacionar amb qualsevol matèria, així com utilitzar activitats que ja han creat altres usuaris que poden ser útil per als altres.

-          Materials auditius

En aquesta pràctica havíem de crear el nostre àudio, havíem de gravar la veu, ficar música i elements especials.

Si anau al taller materials auditius: Podcast d'àudio podreu tornar a escoltar com va quedar el nostre àudio. Aquest tractava d’un conte sobre un porquet que té aventures.

Vàrem aprendre a enregistrar àudios amb l’aplicació Audacity i vaig veure que és un material molt fàcil d’utilitzar i que es pot treure molt de partit si el volem aplicar dins una aula de primària. Ja que pot ser el professor que creï el material i li cerqui qualque relació amb la matèria que estan donant a classe o que sigui el propi alumne el que creï el seu àudio i li mostri a la resta de la classe.

-          Materials multimèdia interactius

Aquest va ser el taller més complicat de tots, complicat no perquè un pic coneixies el programa i el dominaves un poc, no era difícil utilitzar – lo, però si que va ser el taller que requeria més feina de tots.

Com vaig esmentar al taller presentacions materials multimèdia interactives, en el que podreu veure la meva presentació de Power point, en aquesta carrera sempre hem utilitzat aquest programa ja que fem presentacions constantment però només coneixia lo bàsic del programa, ja que no coneixia totes les possibilitats que pot oferir, per això, crec que es poden fer projectes molt interessants.

Per poder publicar – lo al bloc vàrem haver d’utilitzar Authorscreen, per a que es pogués veure tota la seva interactivitat, però hi ha elements que es perden.

-          Materials audiovisuals

Seguint el projecte del curs, vaig crear un vídeo, a través de Movie maker, relacionat amb els contes, si anau al taller materials audiovisuals: vídeo podreu veure que tractava del conte de Mulán. Una noia xinesa que és una deshonra per a la seva família i quan esclata la guerra decideix passar – se per un home i anar – hi en comptes del seu pare per honrar a la família.

Va ser una feina senzilla, encara que la meva companya i jo vàrem tenir una sèrie de problemes per relacionar les imatges amb l’àudio.

Vàrem trobar molta utilitzat per aplicar aquest recurs dins l’aula de primària, ja que pot ser utilitzat tant pel mestre com pels alumnes.

-          Xarxes socials

A classe vàrem utilitzar la xarxa social d’Edmodo, com he esmentat al taller xarxes socials, és una xarxa social que no havia utilitzat mai i tampoc n’havia sentit a parlar d’ella, però he vist que és molt pràctica i fàcil d’utilitzar.

Aquesta xarxa permet que els mestres estiguin en contacte amb els seus alumnes i, fins i tot, permet estar en contacte amb altres classes o centres. Una cosa a destacar és que els pares poden accedir – hi i tenir un control sobre l’ús que fan els alumnes amb aquesta xarxa social.

Cosa important, ja que les xarxes socials poden ser tan útils com perilloses, per això si se fa un ús adequat i el mestre té un control, podem extreure un bon partit de les xarxes socials.

-          Tutorials:

Al taller bones pràctiques i tutorials en 5 minuts, vaig tractar sobre les revistes escolars.

Durant la recerca per fer la presentació, vaig trobar una gran quantitat de centres que realitzen revistes escolars digitals i, en quasi tots, participen els alumnes, és a dir, són els alumnes els encarregats de crear – les.

UTILITAT CAP A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA:

Així com anava esmentat cada taller que hem realitzat al llarg del curs, he anat extraient les diferents utilitats que he trobat jo que poden servir per aplicar dins una aula de primària.

Tots els materials són fàcils d’utilitzar, per tant, els poden utilitzar tant els mestres com els alumnes.

Els mestres poden utilitzar aquests materials per a crear activitats a partir d’ells, per ampliar la matèria donada a classe o com a recurs per explicar la temàtica que s’hagi d’impartir dins l’aula. En canvi, els alumnes poden crear els seus materials i exposar les seves impressions i els seus resultats finals amb la resta de la classe.

De cada vegada més, les TIC tenen un paper molt important dins l’aula, per això els mestres han d’estar ben preparats, han de saber utilitzar les TIC i saber crear materials amb elles que puguin ser de gran utilitat per a les seves classes. També han de saber guiar als seus alumnes, per a que ells també sàpiguen utilitzar – les i, sobretot, sàpiguen fer un bon ús d’elles, per tant, el mestre, a part de ser un guia, també ha de controlar la seva classe.

ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES DE L’ASSIGNATURA:

Aquesta assignatura s’ha dividit de la següent manera:

-          Classes teòriques: consistia en una explicació teòrica d’allò que tractaríem més concretament a l’hora de realitzar les pràctiques. La teoria estava organitzada en uns mapes conceptuals que ajudaven molt a l’hora d’estructurar la informació.

-          Classes pràctiques: aquestes classes consistien en posar en comú la pràctica realitzada anteriorment i l’explicació i el començament de la nova pràctica. Està bé posar els treballs que ha realitzat un davant de tota la classe i que aquesta comenti les seves impressions, d’aquesta manera podem aprendre dels altres, acceptar les crítiques i modificar, si és el cas, pels suggeriments que no se’ns havien ocorrit a nosaltres però als altres sí. Les explicacions de les pràctiques estaven molt bé, ja que totes venien acompanyades d’exemples i així és molt més fàcil entendre que s’ha de fer i com s’ha de fer. Quan acabaven les posades en comú i les explicacions teníem temps per començar la pràctica, però aquest temps era molt limitat i quasi no donava temps de fer res a classe. Hagués estat bé tenir més temps per fer les pràctiques a classe, així era més fàcil demanar dubtes, perquè fins que un no comença a realitzar la pràctica no sap amb quines dificultats es pot torbar, i després acabar – les a cassa.

CARPETES D’APRENENTATGE I PARTICIPACIÓ

Al llarg de tot el curs he anat fent diferents seguiments a les carpetes d’aprenentatge dels meus companys. Al Symbaloo he creat una Webmix dedicada a les seves carpetes.



Durant tot el curs m’han sigut de molta utilitat les carpetes dels meus companys, esper que la meva carpeta d’aprenentatge també hagi sigut d’utilitat per a algú dels meus companys. O per a qualsevol persona que ha pogut tenir accés a ella, ja que vaig connectar Twitter amb Facebook i cada vegada que publicava al primer que tenia una nova entrada, també es publicava al segon, d’aquesta manera tothom podia accedir al meu material, independentment de si era de l’assignatura o no.

QÜESTIONARI FINAL:

Al començament d’aquesta assignatura vàrem haver de completar un qüestionari per valorar el nostre nivell i ús de les tecnologies.

A final de curs, hem tornat a fer un altre per valorar la utilització de les eines tecnològiques i els processos de gestió de la informació, la creació de xarxes personals d’aprenentatge i la generació de continguts.

Amb aquest qüestionari he pogut veure tot el que he après amb aquesta assignatura i les diferents utilitats que faig ara amb les noves tecnologies, que abans eren pràcticament personals i ara puc dir que també les utilitzo a l’àmbit professional.

REFLEXIÓ FINAL:

Ha estat una assignatura molt positiva, de la que he après moltíssimes coses que esper poder aplicar en un futur quan tingui una aula de primària. De moment, ja he pogut emprar molts dels recursos apresos en aquesta assignatura en altres assignatures de la carrera.

Estic molt satisfeta del que he après i de tota la feina que he anat realitzant al llarg de l’assignatura.

He après a treure el màxim profit de les TIC que mai m’hagués imaginat, sé que en un futur sabre aplicar – les de manera correcta dins una aula i també sé quins recursos podré utilitzar per millorar les meves classes i fer – les diferents.

Esper que aquest futur no sigui molt llunyà ja que tinc moltes ganes de posar en pràctica tot el que he après.


FINS AVIAT!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario