Aquest taller tracta sobre les xarxes socials.
En primer lloc, hem de saber què són les xarxes socials abans
de començar a treballar amb elles. Per tant, una xarxa social és una plana web
dissenyada per fomentar la comunicació entre els usuaris. Dit amb altres
paraules, les xarxes socials són la unió de diverses persones connectades entre
sí per alguna relació o interès, per comunicar, compartir, col·laborar... Per això podem distingir cinc tipus diferents
de xarxes socials: xarxes socials orientades a la participació i a la col·laboració,
xarxes socials de seguiment, xarxes socials centrades en la publicació i xarxes
socials basades en l’activitat social.
Hi ha moltíssimes
xarxes socials, però no totes tenen la mateixa repercussió mundial i per això
no podem conèixer totes les xarxes socials que existeixen.
Així doncs, podem
trobar Facebook i Twitter com a dues de
les xarxes socials amb més repercussió a nivell mundial. Amb les dues xarxes
podem compartir imatges, vídeos, estats, comunicar – nos amb els altres...
Twitter, ha estat la xarxa social que hem emprat durant el curs per comunicar –
nos entre nosaltres, a través d’ella hem pogut deixar els enllaços de les
nostres carpetes d’aprenentatge cada vegada que teníem una entrada nova o cada
vegada que trobàvem informació interessant que podia ser d’interès per a la
resta del grup.
En aquest taller
hem treballat amb una xarxa social que era desconeguda per a mi, ja que, llevat
de les classe teòriques, mai havia sentit a parlar d’ella. Aquesta xarxa social
és Edmodo.
Amb aquesta eina
ens podem enregistrar com a professors i com a alumnes, per tant, en aquest
taller hem pogut experimentar el paper de mestre dins una xarxa social i,
també, el paper d’alumne, ja que ens vàrem haver d’enregistrar de les dues
maneres.
Com a mestres podem
penjar tasques que els nostres alumnes realitzaran posteriorment, podem posar
una data màxima d’entrega, fer recordatoris als alumnes d’allò que han de fer,
conté notificacions que informa als alumnes de les noves notícies. Dins la
xarxa es poden crear grups, per tant hem de ficar als nostres alumnes, d’aquesta
manera podem estar tots comunicats.
També he de
destacar que els pares dels alumnes també poden formar part d’aquesta xarxa i
tenir un control sobre els seus fills, sobre els comentaris que fan, sobre les
tasques que entreguen, sobre les seves qualificacions...
Jo i la meva
companya, Esperança, ens hem
enregistrat com a mestres i hem creat el nostre Edmodo, però també ens hem enregistrat, per separat, com a alumnes
i aquest és el codi per formar part del grup: 9ue93z
En el nostre Edmodo
hem creat un grup – classe, anomenat conta contes, ja que és el tema que hem
tractat al llarg de tot el curs i totes les activitats que hem creat estan
relacionats amb aquesta temàtica.
Les tasques que
apareixen al grup estan relacionades amb els tallers anteriors, per tant, podem
trobar activitats sobre el Power Point interactiu, l’àudio, les activitats d’Educaplay,
el vídeo... Totes contenen els enllaços per poder realitzar – les i una breu
descripció on s’explica que s’ha de fer.
També hem creat una
prova, que consisteix en contestar de manera breu a una sèrie de preguntes relacionades
amb les activitats que hauran realitzat els nostres alumnes.
D’altra banda,
també podreu veure que hem creat tres alertes per recordar que hi ha tasques
pendents, la primera informa que s’ha ofert el plaç per contestar, la segona
recorda que queden pocs dies per a que es tanqui el plaç i la tercera indica
que el plaç per fer les tasques acaba aquell dia.
Des del meu perfil
com a alumna he realitzat la prova.
Reflexió personal:
Des del meu punt de
vista, les xarxes socials poden ser de molta utilitat tant a l’àmbit personal
com a l’àmbit professional, ja sigui a la feina o dins una aula.
Al debat que vàrem dur a terme a través de Twitter havia
d’adoptar la postura a favor de les xarxes socials, i com que jo hi estic a
favor no va ser gens difícil defensar l’ús de les xarxes socials dins l’aula,
però llegint els comentaris dels meus companys que havien d’adoptar una postura
en contra he de dir que ens molts d’aspectes tenen raó.
Per incorporar les
xarxes socials dins l’aula s’han de tenir presents molts d’aspectes, entre els
que poden destacar els perills que presenta la xarxa, com ara el ciberbullying,
la falsa informació... Per això els mestres han d’estar alerta del que passa a
la xarxa, però no perquè hi hagi perills no s’han de poder usar dins l’aula. També
varen destacar que per usar les xarxes socials dins l’aula, els professors han
de tenir coneixements sobre les TIC i no tots en tenen, en quant a això he de
dir que avui en dia, en la societat en la que vivim, tothom té uns coneixements
mínims sobre les TIC i, sinó, sempre hi ha cursets o gent disposta a ajudar a
aquells que no en saben o tenen més problemes.
Pens que les xarxes
socials són unes eines molt útils, ja que permeten que tots, tant alumnes com
mestres, estiguem connectats entres nosaltres, ens informem de novetats, puguem
compartir treballs, demanar dubtes... No només podem estar connectats a nivell
classe, sinó a nivell curs, cicle, centre... fins hi tot amb altres centres.
Però hem de tenir
en compte que per poder compartir informació i tasques amb els alumnes, hem de
comprovar que tots els alumnes poden accedir a aquella xarxa social, perquè si
no pogués estaria exclòs del grup i el mestre o la mestra hauria de cerca
qualque solució.
Incorporar les
xarxes socials dins les aules és una bona idea, però els mestres mai han d’oblidar
que han de guiar als seus alumnes per aquestes xarxes i controlar en tot moment
que facin un bon ús d’elles.
No hay comentarios:
Publicar un comentario