lunes, 20 de enero de 2014

Taller: Xarxes Socials

Aquest taller tracta sobre les xarxes socials.

En primer lloc,  hem de saber què són les xarxes socials abans de començar a treballar amb elles. Per tant, una xarxa social és una plana web dissenyada per fomentar la comunicació entre els usuaris. Dit amb altres paraules, les xarxes socials són la unió de diverses persones connectades entre sí per alguna relació o interès, per comunicar, compartir, col·laborar...  Per això podem distingir cinc tipus diferents de xarxes socials: xarxes socials orientades a la participació i a la col·laboració, xarxes socials de seguiment, xarxes socials centrades en la publicació i xarxes socials basades en l’activitat social.

Hi ha moltíssimes xarxes socials, però no totes tenen la mateixa repercussió mundial i per això no podem conèixer totes les xarxes socials que existeixen.

Així doncs, podem trobar Facebook i Twitter com a dues de les xarxes socials amb més repercussió a nivell mundial. Amb les dues xarxes podem compartir imatges, vídeos, estats, comunicar – nos amb els altres... 

Twitter, ha estat la xarxa social que hem emprat durant el curs per comunicar – nos entre nosaltres, a través d’ella hem pogut deixar els enllaços de les nostres carpetes d’aprenentatge cada vegada que teníem una entrada nova o cada vegada que trobàvem informació interessant que podia ser d’interès per a la resta del grup.

En aquest taller hem treballat amb una xarxa social que era desconeguda per a mi, ja que, llevat de les classe teòriques, mai havia sentit a parlar d’ella. Aquesta xarxa social és Edmodo.





Amb aquesta eina ens podem enregistrar com a professors i com a alumnes, per tant, en aquest taller hem pogut experimentar el paper de mestre dins una xarxa social i, també, el paper d’alumne, ja que ens vàrem haver d’enregistrar de les dues maneres.

Com a mestres podem penjar tasques que els nostres alumnes realitzaran posteriorment, podem posar una data màxima d’entrega, fer recordatoris als alumnes d’allò que han de fer, conté notificacions que informa als alumnes de les noves notícies. Dins la xarxa es poden crear grups, per tant hem de ficar als nostres alumnes, d’aquesta manera podem estar tots comunicats.

També he de destacar que els pares dels alumnes també poden formar part d’aquesta xarxa i tenir un control sobre els seus fills, sobre els comentaris que fan, sobre les tasques que entreguen, sobre les seves qualificacions...

Jo i la meva companya, Esperança, ens hem enregistrat com a mestres i hem creat el nostre Edmodo, però també ens hem enregistrat, per separat, com a alumnes i aquest és el codi per formar part del grup: 9ue93z 

En el nostre Edmodo hem creat un grup – classe, anomenat conta contes, ja que és el tema que hem tractat al llarg de tot el curs i totes les activitats que hem creat estan relacionats amb aquesta temàtica.

Les tasques que apareixen al grup estan relacionades amb els tallers anteriors, per tant, podem trobar activitats sobre el Power Point interactiu, l’àudio, les activitats d’Educaplay, el vídeo... Totes contenen els enllaços per poder realitzar – les i una breu descripció on s’explica que s’ha de fer.



També hem creat una prova, que consisteix en contestar de manera breu a una sèrie de preguntes relacionades amb les activitats que hauran realitzat els nostres alumnes.



D’altra banda, també podreu veure que hem creat tres alertes per recordar que hi ha tasques pendents, la primera informa que s’ha ofert el plaç per contestar, la segona recorda que queden pocs dies per a que es tanqui el plaç i la tercera indica que el plaç per fer les tasques acaba aquell dia.




Des del meu perfil com a alumna he realitzat la prova.

Reflexió personal:

Des del meu punt de vista, les xarxes socials poden ser de molta utilitat tant a l’àmbit personal com a l’àmbit professional, ja sigui a la feina o dins una aula.

Al debat que vàrem dur a terme a través de Twitter havia d’adoptar la postura a favor de les xarxes socials, i com que jo hi estic a favor no va ser gens difícil defensar l’ús de les xarxes socials dins l’aula, però llegint els comentaris dels meus companys que havien d’adoptar una postura en contra he de dir que ens molts d’aspectes tenen raó.

Per incorporar les xarxes socials dins l’aula s’han de tenir presents molts d’aspectes, entre els que poden destacar els perills que presenta la xarxa, com ara el ciberbullying, la falsa informació... Per això els mestres han d’estar alerta del que passa a la xarxa, però no perquè hi hagi perills no s’han de poder usar dins l’aula. També varen destacar que per usar les xarxes socials dins l’aula, els professors han de tenir coneixements sobre les TIC i no tots en tenen, en quant a això he de dir que avui en dia, en la societat en la que vivim, tothom té uns coneixements mínims sobre les TIC i, sinó, sempre hi ha cursets o gent disposta a ajudar a aquells que no en saben o tenen més problemes.

Pens que les xarxes socials són unes eines molt útils, ja que permeten que tots, tant alumnes com mestres, estiguem connectats entres nosaltres, ens informem de novetats, puguem compartir treballs, demanar dubtes... No només podem estar connectats a nivell classe, sinó a nivell curs, cicle, centre... fins hi tot amb altres centres.

Però hem de tenir en compte que per poder compartir informació i tasques amb els alumnes, hem de comprovar que tots els alumnes poden accedir a aquella xarxa social, perquè si no pogués estaria exclòs del grup i el mestre o la mestra hauria de cerca qualque solució.


Incorporar les xarxes socials dins les aules és una bona idea, però els mestres mai han d’oblidar que han de guiar als seus alumnes per aquestes xarxes i controlar en tot moment que facin un bon ús d’elles.

No hay comentarios:

Publicar un comentario